TÖRTÉNETI MOZAIK TECHNIKÁK * Fogalomtár *
TÖRTÉNETI MOZAIK TECHNIKÁK Fogalomtár
Az alábbi jegyzék a történeti mozaik-technikákhoz kapcsolódó latin, és/vagy nemzetközileg használt elnevezéseket, azok magyarázatát tartalmazza nagyobb összefoglaló egységek szerint tárgyalva azokat. A hivatkozások, további linkek a lábjegyzetben találhatók.
Antik források
VITRUVIUS[1] Tíz könyv az építészetről_De
architectura libri decem
LUCCA-i
KÉZIRAT[5]/ CODEX LUCENSIS 490, Kr. u. 787-816.
VASARI[6] on
technique of architectura, of sculpture, of painting, 1550. A teljes szöveg
angol nyelven[7]
PALLADIO[8] Négy könyv az építészetről _I
quattro libri dell'architettura, 1570. A teljes szöveg eredeti olasz nyelven[9]
Történeti mozaik technikák
OPUS
MUSIVUM latin,
mozaikmű, mozaik technikával készített
OPUS SPICATUM latin, Padló és falazat rakási mód,
téglából, vagy lapos kövekből halszálka mintában.
Mercatus Traiani, Róma
Villa
Romana Baláca perisztil udvar alapfala.
OPUS SIGNINUM[10]
tégla és törött kerámia cserepek töredékei,
téglapor és mész keverékéből előállított habarcspadozat, melyet döngöltek és
csiszoltak. Ebbe a jellegzetesen vörös alapba legtöbbször fehér márványból tört
tesserákból alakítottak ki egyszerű háló, vagy keretező motívumokat, néha
feliratokat, ábrákat. A ~ elnevezés Signia város nevéből ered. A Kr. e. 1.
századtól használták, de a Kr. u. 2. században már nem jellemző az alkalmazása,
egyre díszesebb padlókialakítások követik. Észak-Afrikából indult ki, Szicílián
keresztül terjedt el Itáliában.
Empurias
Morgantina,
Szicília
KAVICSMOZAIK
Az ókori technika, melyhez
természetben talált, gömbölyű kavicsokat használtak ornamentális és figurális
padlómozaikok készítéséhez. Általában két kontrasztos színre komponált,
fekete-fehér (sötét-világos). A kontúrok kialakításához ólomsíneket alkalmaztak.
Legismertebb példa: Pella, Görögország.
SZÖGMOZAIK
A mezopotámiai
kultúra alkalmazta, kúpformájú, agyagból mintázott elemek mozaikszerűen egymás
mellé illesztve/szúrva a vályog vakolatba. A kúp látszó felülete kör alakú, az
eltérő árnyalatú „szögek” adtak oszlopokat, falakat díszítő mintázatot.
OPUS TESSELATUM
OPUS VERMICULATUM
OPUS SECTILE
LITHOSTROTON
GRANITTO
LITHOSTROTON
GRANITTO
EMBLEMA görög, tsz EMBLEMATA. jelentése „beilleszt”.
Az ~ azt a nagyrészt
központi figurális mozaikmezőt jelenti, ami mind technikájában, mind a
készítéséhez használt mozaikszemek méretében eltér a mozaikpadló egyéb
részleteitől. Mobil, hordozható mozaikmunka, melyet műteremben készítettek el,
majd végül a helyszínen rakott mozaikpadló e célra üresen hagyott részletébe
illesztettek be. Az ~ direkt rakással készült. Terracotta, vagy kőből faragott
tálcába terített finom mészhabarcsba rakták az apróra tört mozaikszemeket. Az ~
legtöbbször OPUS VERMICULATUM (»)
technikával készül. A festői megjelenésű, sok esetben bonyolult
figurális kompozíciók anyaga nagyobbrészt kő, egyes élénk színek (kék, zöld)
megjelenítéséhez azonban színes üveg TESSERÁkat (») alkalmaztak. A kutatók
pigmentnyomokat is felfedeztek egyes emblémák vizsgálatakor (EGYIPTOMI KÉK,
cinóber), melyek nemcsak a fugákban, de a mozaikszemek alatt is jelen voltak.
Ebből arra következtettek, hogy 1, előkészítő vázlat készülhetett a
beágyazóhabarcs felületére freskó technikában, 2, a már elkészült opus
vermiculatum felületén alkalmaztak lazúros festést az egyes színmezők méginkább
egységes, festői hatása érdekében.[11] A két festészeti
technikai lépést együttesen is alkalmazhatták. Az ~ a mozaikpadló
legkvalitásosabb részlete(i), készítői minden bizonnyal képzett művészek
voltak, lásd PICTOR IMAGINARIUS(»).
Hylas és a nimfák. Opus vermiculatum
embléma terracotta tálcában, opus tesselatum technikájú padlómozaikba
illesztve.
Tor Bella Monaca, Palazzo Massimo alle
Terme, Róma
Empurias, emblémák terracotta
tálcában.
Empurias, görög, opus vermiculatum
technikájú embléma kőbe mélyített fészekben. Barcelona, Régészeti Múzeum
PSEUDO-EMBLEMA
latin
Ál- embléma. A
valódi EMBLEMA-t (») imitáló, legtöbbször fekete, fehér
és vörös tessera sorral keretezett, vagy bonyolultabb többszöri kereteléssel
ellátott, de nagyobbrészt direktben a helyszínen rakott figurális mozaikbetét.
A keret kirakott sorai a terracotta tálca széleit hivatottak utánozni. Finomabb
kivitelezés esetén valószínűsíthető a műtermi munka, majd a helyszíni
inzertálás, azonban itt külön hordozó tálca nélkül. Nagy szerepe lehet ezekben
az esetekben a hordozó vakolatok vizsgálatának, hogy egyértelművé válhasson a
külön készítettség esete. Nem csak finom részletek, de néha egyszerűbb
motívumok is készültek külön a padlómozaik többi részletétől[12].
Aquincum, Herkules-villa Héraklész és
Nesszosz kentaur párviadalát ábrázoló pszeudo-emblémája Aquincum, Hercules
villa. Óbuda, Meggyfa utca.
Pseudo-emblema másolat beépítése,
Villa Romana Baláca, 2012
PARCHIN KARI/ PACCHIKARI (ez utóbbi újabb kori elnevezés) A 17. századi India márvány berakásos díszítőművészete közeli rokona a firenzei PIETRA DURA-nak. Központja Agra.
PIETRA DURA
MOZAIKIKON
PARCHIN KARI/ PACCHIKARI (ez utóbbi újabb kori elnevezés) A 17. századi India márvány berakásos díszítőművészete közeli rokona a firenzei PIETRA DURA-nak. Központja Agra.
PIETRA DURA
MOZAIKIKON
MIKROMOZAIK
MILLEFIORI olasz, jelentése: ezer virág.
inhomogén színes üveg rudacskák keresztmetszetének virágszerű mintázatát
használták fel mozaikszemként, de üvegtárgyak készítéséhez is. Alkalmazták az
ókori Rómában. Egyes változatai a kortárs üvegművészetben is előfordulnak főleg
Velence környékén, tükörkeretek díszítéséhez használva.
TÜRKIZ MOZAIKOK[13] Azték fatárgyak, (maszkok, pajzsok,
totemállatok) türkiz mozaikszemekkel kirakva. A mexikói kultúra speciális
tárgy-együttesének számos darabja a
British Múzeum gyűjteményéhez[14] tartozik.
ZELLIJ/ZELLIGE (ejtsd zelizs)
Észak-Afrika, főleg Marokkó
jellegzetes díszítő technikája, melyhez mázas csempéket törnek fel hagyományos
kézműves módszerrel, éken erre a célra kialakított kalapáccsal. Geometrikus
alapformákat állítanak elő, majd ezek elrendezésével terülőmintákat készítenek,
kutakat, falakat stb. burkolnak vele.
TRENCADÍS
Mesterek
A
római jog egyik alapját képező mű, a Kr. u. 4. század végéről származó Codex Theodosius feltárja, hogy milyen képzettségű,
készségű szakemberekből állt össze a késő hellenizmus idején a mozaikok
készítésén dolgozó csapat; illetve hogy
kinek milyen feladata volt.
PICTOR
IMAGINARIUS latin Kartonista, tervezőművész, aki a
kompozícióért és az ún. ikonográfiai programért felelt, de kézben tartotta a
mozaik kivitelezésének teljes procedúráját, kijelölte a kompozíció vonalait, és
a készítési technológia részleteit.
PARIETARIUS latin
Feladata volt a kompozíció átvitele a padló, vagy falfelületre.
MUSIVARIUS
latin Mozaikrakó;
ő rakta a TESSERÁkat a habarcsba, követve a kompozíciót, a SINOPIÁt (»),
illetve a kartont.
LAPIDARIUS
STRUCTOR és COCTOR CALCIS latin A hátterek elkészítésén dolgozók, illetve a
mozaikanyag, a TESSERÁk (») előállítói; feladatuk volt a kőtörés és az
üveg mozaikszemek méretre alakítása.
Rétegrend/sztratigráfia
A padlómozaikok, vagy
a falat, boltozatot díszítő mozaikok alatti hordozó rétegek sora. Vitruvius a
padlók esetében statumen, rudus, nucleus,
supranucleus és tesselatum (»)
rétegeket ír le általánosan. Jelentős helyspecifikus eltérésekkel kell
számolni.
Villa
Romana Baláca tablinum (20-as terem) rétegrendje
A
balácai 31-es terem mozaikjának alapozása Laczkó Dezső vázlatrajzán (1909), és
archív felvételen, Dr. Palágyi Sylvia ásatásából (1981).
STATUMEN
RUDUS
NUCLEUS
SUPRANUCLEUS
TESSERA
latin tsz
TESSERAE Általános elnevezés a mozaikmű
legkisebb alkotójára, alapegységére. Éken kalapáccsal tört mozaikszem alakja
lehet megközelítőleg kocka, négyzetes
hasáb, esetleg gúla formájú, ék alakú.
Ezek tovább alakíthatóak háromszög alapú hasábbá stb. A ~ formája sok esetben
korra jellemző. Üvegmozaikok esetén a TESSERÁk(») dimenziói eltérően alakulnak. Lásd
SMALTI (») , PIASTRA (»),
LINGUA (»)
HYPOCAUSTUM
latin
Más néven SUSPENSURAE Padlófűtés rendszer, mely
leginkább a Római Birodalom északi provinciáiban volt elterjedt. Egyes római épületek padozata alatt
kialakított tér, téglákból 2 római láb magasságúra rakott oszlopokkal tagolva,
melyet egy kívülről elérhető tüzelőtérből fűtve a meleg levegő szabadon áramolt
a padozat alatt, alulról fűtve a helyiségeket.
Vitruvius (de architectura 5, 10,
2)
ARRICCIO
INTONACO
SINOPIA
INTONACO RAJZ/ELŐKÉSZÍTŐ
RAJZ
Rakásmódok
DIREKT RAKÁS A történeti korok a direkt rakás módszerét alkalmazták, akár a helyszínen, akár műhelyben készült a mozaikmű (EMBLÉMA). A római mozaikok rakásmodora szigorúbb,
szabályosabb, a középkoriaké lazább, rendezetlenebb. A középkori mesterek már nem alkalmazták az opus
vermiculatum-opus tesselatum együttesét, de használták az opus
tesselatum-opus sectile variációt (Bizere monostor).
A mozaikszemek
formája a másik szembetűnő különbség:
az antik tesserák alakja jobban közelít a kockához, illetve négyzetes hasábhoz,
míg a középkoriak jellemzően hosszúkás formájúak, ék alakúak.
A fugázó
habarcs a balácai római padlóknál a beágyazó habarcs anyagától
egyértelműen megkülönböztethető,
összetételben és színben is eltérő. A vizsgált középkori töredékek
viszont arról tanúskodnak, hogy az alkalmazott beágyazó habarcs tölti ki
fugákat is. Az elemzett történeti korok
murális mozaikjai esetében külön fugázást nem alkalmaztak. A beágyazó
habarcs, mely freskóban felfestett színmezőket, vagy vonalas előkészítő
vázlatot is hordoz, fogadja a mozaikszemeket.
INDIREKT RAKÁS
Nyersanyagok
MOZAIK
ALAPANYAGOK agyag „szögek”,
kavicsok, ólomsínek természetes kövek, színes öntött üvegek, arany-, ezüst
mozaiküveg, opaleszcens üvegek, terracotta, mázas kerámia, kagylóhéjak,
csigaházak, gyöngyház, mettlachi (a 19. század második felétől) stb.
KÖTŐANYAGOK
TÖLTŐANYAGOK
ADALÉKANYAGOK A fehérje típusú adalékok, a poliszacharidok, és
a zsírok, olajok a történeti mészhabarcsok tulajdonságainak módosítóiként
vannak jelen. A protein típusú adalékok említése a Kr. előtti 1. századra
tehető, de állati enyvet, arab gumit, vért és tojás sárgáját használtak a
krétaiak, tojásfehérjét, keratint, kazeint az egyiptomiak. Idősebb Plinius
szerint a rómaiak állati és növényi eredetű adalékokkal állították elő a
rendkívül ellenálló habarcsaikat. A középkorban
számos szerves eredetű adalékról van említés, az előbbieken túl sört,
cukrot, gyümölcsök levét, rizst, glutént, de vizeletet és bitument is
használtak habarcsaik tulajdonságainak, feldolgozhatóságának javítása, a kötési
idő meghosszabbítása, vagy épp gyorsítása okán. A fehérje típusú adalékok hatásának
tartják a mész részecskék jobb diszperziós tulajdonságát, a kisebb vízigényt a habarcskészítéskor, a
könnyebb bedolgozhatóságot, valamint a habarcs szilárdulása során a térfogat
csökkenésre, zsugorodásra való hajlamának minimalizálását.
A száradó olajok kimutatásakor valóban
gondolhatunk arra is, hogy ahogy a terrazzo padlókat némely esetekben
olajozták, növelni kívánva ezzel a mechanikai ellenálló képességet és a
tartósságot. Ebből kiindulva gondolható, hogy a mozaik felületére is kerülhet
esetleg ilyen bevonat. Ha így lenne azonban, akkor nemcsak a habarcsok, de az
egyes kő, vagy terrakotta tesserákból is ki lehetne ezt mutatni.
Mozaiküvegek
SMALTI
PIASTRA
LINGUA
ARANYMOZAIK
EGYIPTOMI KÉK
Építészeti
formák
PERISTYILIUM
ATRIUM
TABLINUM
TRICLINIUM
THERMA
CALDARIUM
TEPIDARIUM
REREDOS
INTRADOS
KUPOLA
TAMBUR
CSEGELY
APSZIS
[1]
Marcus Vitruvius Pollio (Kr. e. 80/70 körül – Kr. e. 15 után)
római építész, hadmérnök, szakíró. A "De
architectura " 1522-es kiadása ábrákkal (2017. 12. 02.)
[2] Caius
Plinius Secundus Maior (Kr. u. 23/24 – Kr. u. 79.) római író, polihisztor.
[3] https://ryanfb.github.io/loebolus-data/L330.pdf
(2017. 12. 02.)
[4]http://vmek.oszk.hu/05000/05045/05045.pdf
(2017. 12. 02.)
[6]
Giorgio Vasari (1511-1574) itáliai építész, festő, művészeti író.
[7] https://archive.org/stream/cu31924020624742#page/n67/mode/2up
(2017. 12. 02.)
[8]
Andrea Palladio (1508-1580) észak-itáliai építész.
[10]
az olasz nyelvhasználatban ’cocciopesto’
[11] A szerző kutatása nyomán vékony-csiszolatok
vizsgálatával megállapította, hogy a felület felől alkalmazott festés anyaga is
jelen lehet az ágyazó habarcson, bejuthat az egyes tesserák alá, mivel a
vizsgált esetekben a nagyobb szemcsés fuga anyagát is megfigyelte a tesserák
alatt.
[12] Az itáliai Francolise-villa tablinumának küszöbét
díszítő inzertált hatszögű virágmotívumok remekül példázzák a jelenséget.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése