"Porfírok"
A
porfír elnevezés a görög ’lila’ πορφυρή/porfyrí
szóból származik, és elsősorban a lilás, vöröses magmás kőzetet jelöli. Az
Itáliában fellelhető bíborporfír kőzetek közös eredete az egyiptomi keleti
sivatag, Djebel Dokhan antik bányái. Mangán tartalmú epidot
(piemontit) és finomszemcsés, pikkelyes hematit adja a bíbor színhatást. A
porfírkő felfedezőjének egy a kőbányából származó felirat G. C.
Leugas-t nevezi meg, Tiberius uralkodása alatt, 18. július 23-án.
A
zöld porfírt (Porfido Verde Antico di Laconia, Lapis Lacedaemonius, Lapis
Taygetus, Lapis Spartaneus, Lapis Croceus) hétköznapi néven Szerpentinként is
említik, mely elnevezés a kígyó bőréhez hasonló mintázatából ered. Olasz
források „Serpentino” néven mutatják be. Ez a körülmény zavart okozhat a magyar
szóhasználatban a szerpentinit és az antik zöld porfír/serpentino/szerpentin
helyes használatában. Ez utóbbi két
történeti lelőhelye ismert Görögországban. Egyik bánya a Taigetosz-hegyen, másik a
Peloponészosz félszigeten, Spárta mellett, Krokeai/Croceae település határában
működött[1]. E proveniencia okán
„spártai bazaltnak” is hívják.[2] Ez utóbbi lelőhelyet
Pausanias 2. századi[3] görög utazó és
geográfus is említi.[4]
Megjelenése
sötétzöld alapon világosan pettyezett; az apró kerek pettyeken túl nagyobb
szögletes, és x-formájú foltok tarkítják
a felületét; ezek plagioklászok, melyek epidottá, és/vagy albittá alakulhatnak.
Vulkanikus eredetű, nagy keménységű (<Mohs 6)[5], jól megmunkálható,
faragható, fényezhető.
Keménységére
jó példa lehet a velencei Szent Márk székesegyház padlójának részlete, ahol a
vágott bíborporfír és zöld porfír/szerpentin együtt szerepel fehér, az
előbbieknél lényegesen kisebb keménységű márványok közt. A történeti
padlóburkolatok ilyen részleteinek kopása eltérő.
További példák még egyes antik figurális opus sectile fali panelek, melyekben háttérként használják a dekoratív mintázatú zöld porfírt[7]. Ezek a munkák a közel-keleti eredetű technika itáliai példái, melyeket színezett üveg pasztákkal is imitáltak néha.[8] Ma úgy tartják, hogy a színes üvegpaszták olcsóbbak, könnyebben elérhetőek voltak az antik időkben.[9] Előállításuk bravúros; hűen mintázzák a valódi nemes kőanyagokat.
Míg
a középkorban kedvelt bestiárium részletet ábrázoló mozaikpadló állatalakjainak
testét világos színű, apróbb tesserák alkotják, díszítésként nagyobb zöld
porfír berakásokat is alkalmaztak.[10] Az
ostiai antik mozaikpadlók esetében van azonban példa a drága kőanyag feltört, tesseraként
való alkalmazására is.
[1]
Broodbank,2014, p. 105.
[2] Wilson,
2013, p. 449.
[3] i. sz. 110- 180. körül
[4]
http://www.isprambiente.gov.it/en/museum-en/publications/marbles/cap-4.2.2 Ancient Decorative Stones: 'Federico Pescetto and Pio De Santis Collections'.
Istituto Superiore per la Protezione e la Ricerca Ambientale (Institute for
Environmental Protection and Research). (2016.12.12.)
[5]
"Lapis
Lacedaemonius". Corpus der minoischen und mykenischen Siegel (CMS)
– Glossary. (2016.12.12.)
[7] Fali panel Junius Bassus bazilikájából,
Kr. u. 4. század első fele. Palazzo Massimo alle Terme, Museo Nazionale Romano
Róma
[8] Fali panel Lucius Verus császár (Kr.
u. 161-169.) villájából. Palazzo Massimo alle Terme, Museo Nazionale Romano, Róma
[9] A kiállítótérben elhelyezett
műtárgyakról szóló tájékoztató leírás alapján. Palazzo Massimo alle Terme, Museo
Nazionale Romano, Róma
[10]
Museo Civico Reggio Emilia, 12.
század. http://www.musei.re.it/collezioni/collezioni-del-palazzo-dei-musei/atrio-dei-mosaici/i-mosaici-medievali/(2017.01.05)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése