VULKANITOK, METAMORF KŐZETEK
Általánosságban elmondható, hogy a
történeti korok mozaikművészei, beleértve azonban a kortársakat is, nem az
egyes kőzetek tartósságát, hanem a színét és a feldolgozhatóságát tekintették
előbbre valónak. Természetesen mindezt felülírja még a beszerezhetőség is. Nem
véletlen, hogy Pécsváradon téglát használtak vörösként a különböző kőzetekből
tört tesserák mellett a középkori mozaikkészítők, vagy hogy lemezesen töredező palát is beépítettek a
savariai császári palota mozaikjába a római mesterek, csak mert szép zöld a színe és könnyen elérhető
volt. Tartóssága, ellenálló képessége mégsem vethető össze a bazaltéval.
Hasonlóképp az üvegpasztából tört szemek, vagy az aranymozaik padlóba
illesztése, mely utóbbira szintén ismerünk hazai példát: a nagyharsányi leletek közt is
találkozhatunk e jelenséggel. Az esztétika, a hozzáférhetőség, illetve bizonyos
esetekben a pompa kifejezése tekinthetőek a fontosabb szempontoknak.
A balácai római villagazdaság főépületének négy mozaikpadlója közül háromban, valamint a szórványanyagban is szerepel egy
vitatott eredetű[1],
világoszöld árnyalatú tessera. A
halványzöld tesserák mellett talált sárga, rózsaszín, umbra és fekete kövecskék
mérete is 3-4 mm és 1,5 cm közé tehető. A világoszöldek nagyobb részén jól
látható, hogy valóban éken kalapáccsal törték megközelítőleg kocka formájúra,
de vannak köztük háromszögek és kerekdedre kopott darabok is. Ez utóbbi
jelenség oka összefügghet a mállással, illetve a mállásra való hajlammal is.
A Balácán használt zöld kőanyagok, vulkanogén homokkövek
ellenálló képessége nem a legjelesebb, de nem is tekinthetőek alkalmatlannak a
mozaikpadlóban való használatra. Amennyiben máig fellelhetőek
lennének megfelelő zöld színű rétegsorok, úgy bátran lehetne használni nyersanyagként ilyen célra.
Az
említett mozaikban szereplő sötétzöld tessera kémiai elemi összetétele alapján[2]
egyezéseket mutat a világoszöld kőanyaggal. A korábbi vizsgálatoknak a
sötétzöld változat nem volt a tárgya[3], így
ennek tekintetében a szerző által 2016-ban végzett vizsgálat nyújtott elsőként
információt. A szöveti kép jellegét nézve egyértelműen megállapítható a világos
és a sötét árnyalatú zöld kőanyag közötti egyezés.
Sikerült
beazonosítani[4]
a kőanyag valószínűsíthető lelőhelyét, mely alátámasztja a balácai mozaikokhoz
használt anyagok abszolút környékbeli származását. Az eddigi vizsgált példák
nyomán igazolódott a földrajzi tartomány, mely a helyi (10 km) és a környéki
(40 km) lelőhelyek anyagainak használatát valószínűsíti. A balácai tesserák és
a Keleti-Bakony középső triász vulkanogén képződményeinek nagymértékű petrográfiai
hasonlósága alapján az ún. Inotai
Formációhoz sorolhatóak. A vulkanogén homokkő törmelékszemcséi döntően mafikus,
intermedier és savanyú megjelenésű vulkanitok, közöttük határozható plagioklász,
hipersztén és hornblende, továbbá akcesszóriák,. A kőzet alapanyaga karbonátból
áll, ezt a tesseráknál a habarcsból származó mész hozzákeveredése is tovább alakíthatta.
[1] Kürtösi Brigitta
Mária: Magyarországi antik és középkori mozaikleletek archeometriai vizsgálata.
Doktori disszertáció, MKE-DI, 2016, p.36.
[2] A röntgen-fluoreszcens vizsgálat (kézi
XRF) alapján,
melyet Sajó István (MTA-KK) végzett.
[3]„…
a legsötétebb (zöld) árnyalatúból szabadon álló szemecskénk nincsen, miért is
ennek anyaga teljes biztonsággal meghatározható nem volt.” LACZKÓ, RHÉ 1912. p. 98.
Dr. Kertész Pál a balácai 10-es és 31-es terem mozaikpadlójából származó
ötféle színű (fekete, fehér, sárga, világoszöld, vörös), mindkét mozaikban
szereplő kőanyagot kapott vizsgálatra a Szalay Zoltán által végzett
restaurálási munkák során. A 10. helyiség mozaikjához nem használtak
sötétzöldet, így ez esetben összevetésre nem is lehetett volna mód.
[4] Dr. Józsa Sándor
(ELTE-TTK) és Farics Éva (ELTE-TTK) közreműködésével. In: Kürtösi Brigitta Mária: Magyarországi
antik és középkori mozaikleletek archeometriai vizsgálata. Doktori
disszertáció, MKE-DI, 2016, pp. 38-42.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése